Cookie-toestemming

Hoewel apfelstrudel en kaiserschmarrn natuurlijk véél lekkerder zijn, serveren we vandaag alleen cookies. Maar dan wel cookies die jouw ervaring op Chalet.be optimaliseren. Dat is bijna net zo lekker! Wil je onze cookies accepteren of weigeren?

Waarom gebruiken we cookies?

Wij gebruiken cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om onze website persoonlijker en beter te maken. Denk hierbij aan:

  • Functionele cookies om de website goed te laten functioneren.
  • Analytische cookies om door middel van geanonimiseerde gegevens te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken.
  • Marketingcookies om gebruikersgedrag in kaart te brengen en zo ons aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen van onze gebruikers.

Lees ons privacy-statement voor meer informatie.

-

Met de elektrische auto op wintersport: doen of niet?

Niet iedereen is er onverdeeld enthousiast over, maar toch zien we steeds vaker elektrische auto’s richting de Alpen rijden. Wie al langer elektrisch rijdt, weet heel goed wat de voordelen zijn, maar vooral de benzine-rijders zijn skeptisch over het elektrisch rijden op lange afstanden. De vraag blijft: met de elektrische auto op wintersport, is dat nu wel of niet een goed idee?

De voordelen van elektrisch rijden

Het voordeel van een elektrische auto mag duidelijk zijn: een elektrische auto heeft geen vervuilende uitstoot en is daarmee een heel stuk milieuvriendelijker dan een auto op benzine of diesel. Maar dat niet alleen, elektriciteit is goedkoper dan fossiele brandstof en een elektrische auto rijdt een stuk stiller en rustiger.

De nadelen van elektrisch rijden

Een van de grootste nadelen van elektrisch rijden op lange afstanden, is dat de actieradius van je elektrische auto beperkt is én onderhevig is aan allerlei factoren. Dat betekent dat je met jouw elektrische auto minder ver aan één stuk door kunt rijden en je meer tijd kwijt bent aan oplaadstops, dan iemand die op benzine of diesel rijdt.

Waar moet je aan denken als je met de elektrische auto op wintersport gaat?

  • Plan de laadstops op je route met een van de vele EV (electric vehicle) routeplanners
  • Hou rekening met meer stops vanwege onvoorziene (weers)omstandigheden
  • Neem voor de zekerheid een extra laadpas mee
  • Denk aan de juiste laadstekkers én een granny (230V) voor noodgevallen
  • Laad tijdens de reis tot max. 80% (langer laden kan, maar kost meer tijd)
  • Controleer of je een vignet nodig hebt voor jouw bestemming
  • Denk ook bij een elektrische auto aan winterbanden en sneeuwkettingen
  • Denk na over het verbruik van (ruit)verwarming, airco of andere stroomvreters
  • Win energie terug door regeneratief te remmen (afremmen op de motor)
  • Zorg dat je constant rijdt op een lagere snelheid (liever 100 dan 130 km/u)
  • Check of er laadpalen zijn bij je accommodatie of in het dorp waar je naartoe gaat

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden naar je wintersport

Kan ik met mijn elektrische auto op wintersport?

Ja, absoluut. Tegenwoordig zijn er veel laadmogelijkheden onderweg én veel accommodaties met een laadpaal voor elektrische auto’s. Met een goede voorbereiding is het geen enkel probleem meer om met de elektrische auto naar je wintersportbestemming te rijden.

Duurt de reis naar de wintersport langer met een elektrische auto dan met een benzine-auto?

Ja, de reis met een elektrische auto duurt altijd langer. Een stop langs de snelweg is in de praktijk voor alle rijders ongeveer even lang, vanwege een toiletbezoek, om even de benen te strekken of wat te eten. Maar, met een elektrische auto moet je vaker stoppen om op te laden, dan dat je met een benzine-auto moet tanken. Bovendien kun je er met een benzine-auto voor kiezen om even kort te stoppen voor een snelle tankbeurt of een bestuurderswissel, en dan weer gauw door te rijden. Met een elektrische auto sta je gemiddeld om de 2 uur zo’n 20-30 minuten aan de lader, soms korter, soms langer.

Met de elektrische auto met kinderen op wintersport, is dat goed te doen?

Zeker. Wie met de elektrische auto rijdt, reist vaak rustiger. Je hebt verplichte oplaadstops, waarbij de kinderen even de auto uit kunnen om te plassen en uit te razen. De ervaring is dat deze korte onderbrekingen ook een welkome afleiding zijn van de toch lange rit.

Hoe vaak moet je opladen als je met een elektrische auto op wintersport gaat?

Hoe vaak je moet laden, is van veel factoren afhankelijk: het merk en model van je elektrische auto, het aantal reiskilometers, hoe snel je rijdt, hoeveel mensen er in de auto zitten, of je een dakkoffer hebt, of je de verwarming aan hebt en/of elektrische apparaten wil opladen tijdens het rijden… Gemiddeld zal je zo’n 5-8x moeten laden op je reis naar de Alpen, waarbij elke laadbeurt tussen de 15 en 45 minuten duurt, ook weer afhankelijk van drukte bij de lader en hoeveel vermogen de lader heeft waar je staat. Plan je reis met een van de vele Europese EV-routeplanners die er beschikbaar zijn om te zien wat voor jou de beste optie is.

Wat is een handige routeplanner voor mijn reis met de elektrische auto naar de wintersport?

Er zijn veel verschillende EV-routeplanners beschikbaar. Een handige planner is die van Chargemap, die je als app op je telefoon kunt installeren. In deze app plan je de voor jou ideale route, afgestemd op je elektrische auto, je wensen en voorkeuren.

Hoe lang moet ik gemiddeld opladen langs de snelweg?

Afhankelijk van het vermogen van de laders die je op je route tegenkomt, ben je gemiddeld zo’n 30 minuten aan het laden. Bij een snellader laad je met een vermogen van minimaal 50 kilowatt (kW), maar liever pak je een lader met meer vermogen, minimaal 75 kilowatt. De krachtigste snelladers hebben een vermogen tot wel 350 kilowatt, waarmee je binnen 15 min. klaar bent met laden.

Is het verstandig om de reis op te delen met een overnachting onderweg?

Dat is uiteraard persoonlijk, maar het voordeel van het opdelen van de reis is wel, dat je vaak beter uitgerust op je bestemming aankomt. Verdeel je de reis over twee dagen, dan zou je bijvoorbeeld op vrijdagmiddag kunnen vertrekken en heb je er al een heel eind op zitten als je ’s avonds een hotel langs de snelweg opzoekt. De volgende dag sta je uitgerust op voor het laatste deel van de reis. Je komt bij daglicht aan én hebt nog tijd om op zaterdag bijvoorbeeld al je skimateriaal en skipassen te regelen of om even boodschappen te doen.

Misschien vind je dit ook leuk: